Viborgvej 86, 7400 Herning |

Øreproblemer hos din hund eller kat

Øreproblemer hos vores hunde og katte er ikke helt unormalt.
Hundene og kattene har en naturlig flora af få bakterier og svampe i ørerne. Men grundet forskellige årsager kan der pludseligt opstå en overvækst af denne flora hvilket kan give øregangsbetændelse.

Symptomerne på at der er noget galt med ørerne kan være:

• Lugt fra øret
  • Rysten på hovedet
  • Meget ørevoks
  • Kløe i øret
  • Ildelugtende flåd fra øret
  • Skorpet skællende hud på øret

Da øregang for de fleste racers vedkommende er meget smal er det meget smertefuldt for dyrene, at få en øregangsbetændelse, da pladsen i øregangen bliver meget trang. Øregangen bliver rød, varm og hævet og dette gør at dyrene får symptomerne.

Diagnosen stilles ved at vi tager en prøve fra øregangen som undersøges under mikroskopet. Dette fortæller os om det er svamp, bakterier eller begge dele der er årsag til problemet. Nogle gange vælger vi også at dyrke prøven for at finde frem til hvilken bakterie der er tale om og hvilken behandling der vil være bedst.

Årsagerne til øreproblemer kan være mange. De hyppigste årsager er allergi, parasitter, overproduktion af ørevoks og fremmedlegemer i ørerne. Derudover kan årsagerne være polypper eller svulster i øregangen som kan medføre ophobning af ørevoks.
Nogle hunderacer med hængeører kan også være mere udsatte, da deres øregange er varmere og mere fugtige. Hunde med ører med meget pels i er også mere udsatte.

Det er vigtig at kontakte os såfremt du mistænker en betændelsestilstand i din hunds øre. Hvis ikke man gør noget kan tilstanden hurtigt forværres og blive kronisk, hvilket gør behandlingen mere kompliceret.

Nogle racer er mere udsatte for at få øregangsbetændelse – herunder labradors, schæfere, cockerspaniels, golden retrievere, west highland white terrier, berner sennen og puddel.

Behandling af øreproblemer varierer meget og afhænger mange gange af hvad årsagen til øreproblemet er. Dette er også årsagen til, at vi meget gerne vil se din hund/kat inden vi behandler den.
En af de vigtigste behandlinger er rens af øregangen. Nogle gange er øregangen så fyldt med ørevoks/sekret, at det kan være nødvendigt at oprense øregangen i narkose. Dette er også nødvendigt for at kunne se trommehinden og om denne er intakt.
Mange gange vælger vi lokalbehandling, hvor du som ejer både får rensevæske med hjem samt nogle øredråber til at bekæmpe overvæksten nede i øret. Andre gange vælger vi sammen med lokalbehandlingen også at give tabletter med hjem. Tabletterne hjælper med til at tage hævelsen i øregangen og dermed også smerten.

Tit kan vi vælge at laserbehandle øret, da det både smertelindrer men også hjælper med at tage hævelsen.

Sidst med ikke mindst skal du som ejer være forberedt på at øreproblemer ofte kan komme igen. Det betyder, at det kan være nødvendigt at rense ørerne med rensevæske jævnligt for at forebygge.

Har spørgsmål eller brug for akut hjælp?

Hvis du har spørgsmål angående dit kæledyrs helbred eller har du brug for akut hjælp kan du kontakte Dyrlæge Mikkelsen telefonisk eller via vores kontaktformular.

Kontakt dyrlægevagten på 53 56 80 58

Som dyrlæge har vi vagtordning i Herning og omegn, så du altid kan få hjælp til dit kæledyrs helbred af en dyrlægevagt

Dyrlæge Mikkelsen
Viborgvej 86